Διονύσιος Τσόκος

0
(0)

Ο Διονύσιος Τσόκος γεννήθηκε στη Ζάκυνθο το1814 ή 1820 και πέθανε στην Αθήνα το1862. Ήταν ένας από τους πρώτους εθνικούς ζωγράφους της μεταοθωμανικής Ελλάδας. Οι γονείς του Τσόκου ήταν Ηπειρώτες. Τα πρώτα μαθήματα ζωγραφικής τα έλαβε κοντά στον Νικόλαο Καντούνη. Ο τελευταίος ήταν αναμεμειγμένος στην εθνική εξέγερση του 1821 και είχε υποστεί διώξεις και ταλαιπωρίες για τις ιδέες και την δράση του. Έτσι ο Τσόκος, έλαβε από τον δάσκαλό του όχι μόνον καλλιτεχνική παιδεία, αλλά και έντονη εθνική συνείδηση. Λέγεται ότι ο Τσόκος εγκατέλειψε την Ζάκυνθο για να εγκατασταθεί στην ελεύθερη Ελλάδα. Πάντως είναι βέβαιο ότι το 1844 ήταν στην Βενετία, όπου παρακολουθούσε κανονικά μαθήματα ζωγραφικής με δάσκαλο τον ιταλό Λουδοβίκο Λιππαρίνι (Ludovico Lipparini). Με παρότρυνση του Λιπαρρίνι άρχισε να ασχολείται με ιστορικά θέματα και με προσωπογραφίες. Το 1845 συμμετείχε με ένα πορτρέτο γυναίκας στην Δημόσια Έκθεση της Ακαδημίας της Βενετίας και το όνομά του αναφέρεται σε σχετική τεχνοκριτική που δημοσιεύθηκε σε ιταλική εφημερίδα της εποχής. Επέστρεψε στην Αθήνα το 1847, όπου συνέχισε να ασχολείται με ιστορικά θέματα δημιουργώντας γνωστούς πίνακας όπως: Φυγή από την Πάργα (1849), Ο όρκος των Φιλικών (1849), Η δολοφονία του Καποδίστρια (1850), κ.ά. Από το 1850 έως το 1860 εκτέλεσε κατά παραγγελία πολλές προσωπογραφίες ιστορικών προσώπων της εποχής καθώς και προσωπογραφίες καθηγητών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το 1856 διορίστηκε καθηγητής σχεδίου και ζωγραφικής στο Αρσάκειο. Την ίδια χρονιά εντυπωσίασε τους τεχνοκριτικούς με τις προσωπογραφίες του στην Έκθεση των Τεχνών που διοργάνωσε το τότε Σχολείον των Τεχνών (η μετέπειτα Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών). Πέθανε το 1862 υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες.

Ο Τσόκος ξεφεύγει από την προσωπογραφία και καταφεύγει σε μεγάλες πολυπρόσωπες συνθέσεις («Φυγή από την Πάτρα» κλπ) δείχνοντας ότι έχει αφομοιώσει τις λιθογραφίες ξένων. Επίσης, σε έργα όπως το «Αγόρι που οδηγεί τυφλό» διαπρέπει σε ένα ιδιότυπο genre (ρωπογραφία). Έχοντας μεγαλώσει με το ιδεώδες της ελευθερίας και επηρεασμένος από το έργο του δασκάλου του, ζωγράφισε ιστορικά θέματα εμπνευσμένα από την Επανάσταση, που χαρακτηρίζονται από μία συναισθηματική φόρτιση. Από το 1850 άρχισε παράλληλα να φιλοτεχνεί προσωπογραφίες προσωπικοτήτων, συγγενών του, καθώς και καθηγητών του Πανεπιστημίου Αθηνών για τη διακόσμηση της αίθουσας τελετών, στις οποίες επικρατεί ένα περισσότερο ακαδημαϊκό ύφος, χωρίς να λείπουν και στοιχεία της επτανησιακής ζωγραφικής. Προς το τέλος της ζωής του ανέλαβε, μετά από παραγγελία της ελληνικής κυβέρνησης, να φιλοτεχνήσει τα πορτρέτα των αγωνιστών της Επανάστασης, πέθανε όμως πριν προλάβει να ολοκληρώσει το σύνολο του έργου. Τα έργα αυτά βρίσκονται σήμερα στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο, ενώ τα προσχέδιά τους στη συλλογή Κουτλίδη και στο Μουσείο Μπενάκη. Το έργο του — κυρίως θέματα από την Επανάσταση του 1821, προσωπογραφίες και αγιογραφίες — συνδυάζει στοιχεία του ιταλικού ακαδημαϊσμού με στοιχεία της Επτανησιακής Σχολής. Σήμερα θεωρείται ένας από τους πρωτεργάτες της ζωγραφικής στην νεότερη Ελλάδα

Προσωπογραφία κυρίας

Τίτλος: Προσωπογραφία κυρίας
Διαστάσεις: 81Χ65 εκ.
Υλικά: Λάδι σε μουσαμά
Χρονολόγηση: 1851
Τόπος: Εθνική Πινακοθήκη Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου

Προσωπογραφία Αθανασίου Λιδωρίκη

Τίτλος: Προσωπογραφία Αθανασίου Λιδωρίκη
Διαστάσεις: 85,5Χ62 εκ.
Υλικά: Λάδι σε μουσαμά
Χρονολόγηση: 1855
Τόπος: Εθνική Πινακοθήκη Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου

Προσωπογραφία Γέρος τσοπάνος

Τίτλος: Γέρος τσοπάνος
Διαστάσεις: 42Χ26 εκ
Υλικά: Λάδι σε ξύλο
Χρονολόγηση: 1858
Τόπος: Εθνική Πινακοθήκη Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου (Συλλογή Ιδρύματος Ε. Κουτλίδη)

Αγόρι που οδηγεί τυφλό

Τίτλος: Αγόρι που οδηγεί τυφλό
Διαστάσεις: 37Χ32 εκ
Υλικά: Λάδι σε μουσαμά
Χρονολόγηση: 1849
Τόπος: Εθνική Πινακοθήκη Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου (Συλλογή Ιδρύματος Ε. Κουτλίδη)

Πανηγυρική έλευση του Όθωνα και της Αμαλίας στην Αθήνα

Τίτλος: Πανηγυρική έλευση του Όθωνα και της Αμαλίας στην Αθήνα
Διαστάσεις: 37Χ51 εκ
Υλικά: Λάδι σε μουσαμά
Χρονολόγηση: 19ος αι
Τόπος: Εθνική Πινακοθήκη Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου (Συλλογή Ιδρύματος Ε. Κουτλίδη)

Προσωπογραφία ναυτικού αγωνιστή

Τίτλος: Προσωπογραφία ναυτικού αγωνιστή
Διαστάσεις: 55Χ39 εκ
Υλικά: Λάδι σε μουσαμά
Χρονολόγηση: 19ος αι
Τόπος: Εθνική Πινακοθήκη Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου (Συλλογή Ιδρύματος Ε. Κουτλίδη)

Ο Κολοκοτρώνης ορκίζει το γιό του

Τίτλος: Ο Κολοκοτρώνης ορκίζει το γιό του
Διαστάσεις: 27Χ31 εκ
Υλικά: Λάδι σε μουσαμά
Χρονολόγηση: 19ος αι
Τόπος: Εθνική Πινακοθήκη Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου (Συλλογή Ιδρύματος Ε. Κουτλίδη)

Πηγές – Βιβλιογραφία – Ιστότοποι

Πόσο χρήσιμο βρήκατε αυτό το άρθρο?

Πατήστε σε ένα αστέρι για να αξιολογήσετε!

Μέση βαθμολογία 0 / 5. Πλήθος Αξιολογήσεων: 0

Δεν υπάρχουν αξιολογήσεις. Γίνετε ο πρώτος που θα αξιολογήσει!

Λυπούμαστε που αυτό το άρθρο δε σας φάνηκε αρκετά χρήσιμο!

Ας βελτιώσουμε αυτό το άρθρο!

Πείτε μας πώς θα μπορούσαμε να βελτιώσουμε το άρθρο:

Αφήστε μια απάντηση